reklama

Preteky vo Fínsku

V tomto článku sa dočítate o dobrodružstve na severe Európy. Bol to vôbec môj prvý zahraničný pretek.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Polmaratón v Helsinkách 

Dňa 9.6.2018 som sa rozhodol zúčastniť svojho prvého zahraničného polmaratónu a to práve na severe Európy. Podmienky boli drsné. Nakoľko to bolo na začiatku leta, vo Fínsku a v Rusku sú noci v tomto období známe tým, že je stále vidno. Toto obdobie sa nazýva polárne noci. Je vidno dokonca až tak, že si môžete vonku čítať knihu bez svetla. Hneď po prílete som sa musel aklimatizovať. To bola asi najťažšia časť. Chlad aj v lete, najmä v ranných hodinách, no mesto Helsinki, nádhera. Prvý deň som strávil na vode. Išiel som na výletnú plavbu okolo hlavnej metropoly a odporúčam to každému. Nestálo to veľa no za zážitok na celý život. Prišiel som 2 dni pred pretekmi, tak som mal dostatok času aj na tréning. Spravil som však jednu zásadnú chybu, nepozrel som si trať. V deň preteku išlo všetko ako po masle. Vstal som radšej skôr lebo som presne nevedel kde sa bude nachádzať miesto štartu a vedel som, že budem blúdiť čo sa aj stalo. Našťastie je fínska angličtina viac ako dobrá a preto som rýchlo našiel miesto štartu. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Pred katedrálou s filipínskym bežcom
Pred katedrálou s filipínskym bežcom 

Tri, dva, jedna

Máme presne 9 ráno a skupina nadšencov sa rozbehla. Plánoval som ísť rýchle tempo no okolnosti zahrali do kariet inak. Bol som nevyspatý, no išlo sa mi dobre. Akcie podobného typu mám rád už len kvôli atmosfére. Vidieť toľkých ľudí, ktorí sa idú prekonať a zabehnúť 21 km, sa nevidí každý deň. 

Pretek sa delí na niekoľko etáp. Keď som sa nachádzal na 10 tom km, pociťoval som mierne kŕče, ktoré som ale zmiernil gélom ktorý mi dali do balíčka pred štartom. Je to dosť podstatná vec a vie pomôcť dobehnúť do cieľa ak má človek problém. 

Pomaly prichádza povestný 18 ty km a začínal som cítiť miernu dehydratáciu. Vtedy je zároveň motivácia zrýchliť a byť v cieli čo najskôr. To však veľmi nebolo možné nakoľko na konci čakalo na pretekárov prevýšenie. Na to prevýšenie som nečakal, takže to bolo o to ťažšie. No po stúpaní, super pocit, cieľ bol už naozaj blízko a Fíni ako dobrí hostitelia podávali štýlovo Red Bull v poldecových pohároch 2 km pred cieľom. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V cieli je to neopakovateľný pocit prekonania samého seba. Keď pretnete cieľovú pásku a uvedomíte si koľko km ste odbehli, je to niečo čo treba skúsiť, potom sa z toho stane taká zdravá "droga". V cieli samozrejme občerstvenie a všetko chutí lepšie. Následne som sa presunul na samba karneval ktorý bol práve v tom čase v centre. 

Ostával posledný deň a chcel som ho využiť naplno. Fíni sú typický saunami. Preto som rozhodne jednu vyskúšal aj ja. Majú ich všade. Aj v reštauráciách ako je Burger King. Je to miesto s najväčšou lokáciou sáun na svete. Popozeral som ešte časti mesta ktoré som nevidel. Nakoniec už tradičný let domov. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
V cieli Helsinki Half Marathon 2018
V cieli Helsinki Half Marathon 2018 (zdroj: Matej Lukáč)
momentka z preteku
momentka z preteku 
Matej Lukáč

Matej Lukáč

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som amatérsky športovec, ktorý rád píše blogy o svojich bežeckých a iných športových aktivitách. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu